Het website AB CMS

Laat u niet vangen wanneer men goochelt met website termen als custom CMS, SEO optimalisatie, SEA campagnes of een responsive design. Wordt u bestookt met een hoop technisch jargon? Dankzij het mini websitewoordenboek weet u nu écht waar die termen voor staan en waarvoor u precies tekent!

Enkele courante begrippen op een rijtje.

CMS
Het CMS of Content Management System is de toepassing waarmee u uw website beheert en aanpast. Via het Internet logt u als het ware in op de achterkant (back-end) van uw website om de lay-out en inhoud te beheren die uw websitebezoekers op de voorkant ( front-end) te zien krijgen.

Responsive design
De lay-out van uw website bepaalt hoe uw website wordt weergeven op het scherm van de webbezoeker. Standaard worden websites ontworpen voor de klassieke afmetingen van een computer of laptopscherm. Daardoor wordt uw site niet steeds correct weergegeven op mobiele toestellen, zoals een I-pad of smartphone. Met een responsive design past de lay-out zich echter automatisch aan het scherm van het toestel aan. Een responsive design vergt meer programmatie, maar de investering loont zeker de moeite nu meer en meer mensen op het Internet surfen via mobiele apparaten!

SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel het optimaliseren van uw website voor zoekmachines. Door SEO toe te passen, kan u de vindbaarheid van uw website in zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo,…aanzienlijk verhogen. SEO optimalisatie omvat onder andere:

  • zoekmachinevriendelijke webteksten (duidelijke titelstructuur, webteksten waarin de juiste trefwoorden op de juiste locaties voorkomen,…)
  • toevoegen van alternatieve tekst of alt-tags aan afbeeldingen
  • aangepaste opbouw van urls en permalinks

Kort gezegd staat SEO optimalisatie dus voor een reeks aanpassingen die u kan doorvoeren om de posities van uw website in zoekresultaten positief te beïnvloeden.

SEA
Met SEA of Search Engine Advertising kiest u voor doelgericht adverteren op de pagina’s van zoekmachines (of hun partners). Bij Google bijvoorbeeld vindt u de SEA resultaten  helemaal bovenaan met een gele achtergrond of in de rechtermarge. U bepaalt vooraf voor welke trefwoorden u een advertentie zichtbaar wil maken en u betaalt daarvoor een bedrag per klik ofwel cost per click (CPC). Die CPC bepaalt Google onder meer in functie van de populariteit van het trefwoord en het aantal keer dat er via het trefwoord wordt doorgeklikt naar een site (click-through-rate of CTR).  

Metadata
Zoekmachines scannen teksten, maar ook metadata. Dit zijn tekstvelden die gegevens bevatten over de data of inhoud op de site en daarmee sturen ze zoekmachines in de juiste richting. Voor websites omvatten metadata voornamelijk volgende velden:

  • trefwoord/keyword: op welk woord of trefwoordcombinatie wil u vooral gevonden worden?
  • meta-title: een korte titel van ongeveer 70 karakters die bovenaan het zoekresultaat verschijnt (in Google: de blauwe titel)
  • meta-description: een iets langere omschrijving (ongeveer 156 karakters) van wat de webbezoeker op de pagina mag verwachten. Hier zorgt u best voor een aantrekkelijke tekst zodat de bezoeker aangespoord wordt om door te klikken naar uw website via het zoekresultaat.

Google Analytics
Een Google toepassing waarmee u een analyse kan maken van uw website bezoeken en bezoekers. Hoeveel keer werd uw site bezocht, waar bevinden zich voornamelijk uw webbezoekers, welke pagina’s worden vooral bezocht en hoe lang blijven bezoekers op die pagina’s,…? Het zijn maar enkele van de vele analyses die u kan maken!

Call-to-Action
Contacteer ons voor een offerte, volg ons op Facebook, koop nu,… het zijn voorbeelden van call-to-actions, ofwel zinnetjes die uw webbezoeker aansporen tot actie.

Conversie
Wanneer een bezoeker zo’n actie uitvoert, spreken we van conversie.

Stockfoto’s
Niet alleen op teksten, maar ook op afbeeldingen zijn auteursrechten van toepassing. U mag dus niet zomaar afbeeldingen of teksten kopiëren van andere sites, want de maker van de foto en de personen die erop worden afgebeeld hebben recht op een vergoeding telkens wanneer een afbeelding wordt gepubliceerd of verspreid. U kan wel stockfoto’s aankopen in gespecialiseerde databanken. Voor een beperkt bedrag koopt u  het gebruik van de afbeelding af.

[ssba]